14 January 2012

'Berambuslah wahai syaitan-Nasihat Syeikh Abdul Qadir al-Jilani

Keluasan ilmu agama dan perhatian yang mendalam terhadap Sunnah Rasulullah s.a.w, dengan izin Allah telah membuka rahsia alam Malakut kepada Abd al-Qadir al Jilani.


Beliau telah sampai ke martabat di mana perbezaan antara hak dan batil, ilham illahi dengan bisikkan syaitan, tlah menjadi perkara yang sejati dengan jiwanya. Beliau telah memperolehi ilmu Yaqin bahawa syariah Nabi yang terakhir adalah sempurna dan tidak boleh diubah, dan bahawa apa  jua dakwaan yang berlawanan dengan hakikat tersebut adalah bisikkan syaitan semata-mata. Abd al-Qadir sendiri menyebutka suatu peristiwa yang belaku pada dirinya.


Beliau berkata: "Pada suatu ketika, saya ternampak suatu cahaya terang benderang yang memenuhi seluruh langit. Kemudian suatu bentuk manusia kelihatan di dalamnya dan ia berkata: 'Wahai Abd. al-Qadir, akulah Allah, Tuhanmu. Aku telah menghalalkan segala perkara yang haram bagimu.' Saya menjawab: 'Berambuslah wahai syaitan.' Sebaik sahaja saya mengucapkan kata tersebut, cahaya di langit tadi bertukar menjadi gelap dan bentuk manusia itu mendesir menjadi asap. Kemudian saya terdengar orang berkata: 'Wahai Abd al-Qadir, aku telah menyesatkan tujuh puluh Ahli al-Sufi dengan cara ini, tetapi Allah telah menyelamatkan kamu disebabkan ilmu dan takwamu'. Mendengar kata itu, saya pun membalas: 'Tidak. Itu cuma rahmat Allah s.w.t.' "


Sesudah Abd al-Qadir menceritakan peristiwa tersebut salah seorang pendengar bertanya: "Bagaimana kamu tahu bahawa itu adalah syaitan?' "Ketika dia berkata bahawa dia telah menghalalkan bagi saya perkara haram." Jawab Abd al-Qadir. Beliau selalu memberitahu muridnya bahawa apa-apa amalan yang bercanggah dengan suruhan Allah, maka sudah tentu itu adalah amalan daripada syaitan. Dalam hal demikian hendaklah seseorang kembali kepada ajaran syariat, mengukuhkan iman dan melawan kecenderungan nafsu dengan bersungguh-sungguh. Apa jua yang tidak dibenarkan oleh syarak sudah tentu menyesatkan.


Petikan dari buku Himpunan Hadis Modal Insan -Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri.

2 comments:

Ibnu Bakri said...

kisah riwayat hidup Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani bermula dari pertemuan ibu bapanya sangat menarik dan penuh karamah

Mengharap RedhaMu said...

Memang menarik ceritanya....

Ada baik dibaca juga.....