09 September 2012

Jangan Menampar Muka!!

Contoh sifat kasih Rasulullah s.a.w

Sehingga di dalam peperangan yang sengit, pertarungan lembing dan pedang. Di dalam keadaan ini biasanya hilanglah nilai-nilai kemanusiaan, diganti dengan perasaan marah, benci dan dendam terhadap seteru. Namun begitu, orang Islam dituntut supaya mengekalkan sedikit perikemanusiaan seperti sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Hendaklah engkau menjauhi muka, sesungguhnya Allah cipta Adam di atas rupaNya".(Hadis Sahih Muslim)

Menetak muka dengan pedang atau seumpamanya adalah dilarang kerana perbuatan tersebut membawa kecacatan kepada seseorang untuk seumur hidupnya dan dia akan sentiasa berada dalam keadaan tidak tenteram, tidak puas hati terhadap hidup setelah hilang rupa paras yang cantik.

Sekiranya pukulan ke muka itu berupa penampar atau seumpamanya, ini merupakan penghinaan yang tidak patut di maaf, malah kadangkala perbuatan itu boleh membawa kepada pembunuhan dan pertumpahan darah. Juteru itu. Allah S.W.T telah menjadikan pukulan di muka itu adalah di antara cara penghinaan di akhirat. Firman Allah yang bermaksud: " Dan (amatlah ngerinya) kalau engkau melihat (wahai orang yang memandang), ketika malaikat mengambil nyawa orang-orang kafir dengan memukul muka dan belakang mereka (sambil berkata):Rasalah azab seksa yang membakar",(Surah al-Anfal 50)

Benar, di dalam Islam kasihan belas merupakan suatu yang dituntut. Sifat kemanusiaan merupakansesuatu yang diwajibkan sehingga di dalam keadaan yang biasanya manusia meninggalkan sifat kasihan belas dan kemanusiaan dalam perhitungan mereka.

Kalau inilah kedudukan kasih belas di dalam senarai nilai-nilai Islam, maka tidak menghairankan sekiranya Rasulullah s.a.w mengaitkan sifat ini dengan kebaikan, malah baginda menjadikan kebaikan dengan pengertiannya yang amat luas itu terletak di dalam lingkungan sifat kasihan belas. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud," Orang yang tidak ada padanya sifat kasihan belas (al-Rifq) tidak ada padanya kebaikan".(Sahih Muslim-5,452 Kitab al-Bir)

Petikan dari 
Buku Sifat-sifat Rasullullah s.a.w 
Bekalan Untuk Pendakwah
dari karya asal Nilai-nilai Islam 
oleh Dr. Jabir Qamihah

p.s lihatlah bagaimana Islam menjaga agar tidak sewenangnya menampar muka seseorang itu. Bagaimana dunia kini?? kejam bukan!!

No comments:

Ada baik dibaca juga.....