28 March 2012

Pergi dan cucilah tanganmu-Syeikh Abdul Qadir al-Jailani

Salah seorang Syeikh yang sezaman dengannya, iaitu Syeikh Muzaffar Mansur ibn al-Mubarak al-Wasiti meriwayatkan: 
"Aku mengunjungi Syeikh Abdul Qadir bersama beberapa orang muridku. Aku membawa sebuah buku falsafah. Dia menyelami dan memandang kami lalu berkata kepadaku, "Bertapa kotor dan buruknya sahabat yang kamu genggam itu! Pergi dan cucilah tanganmu!" Aku terkejut mendengar ucapan marah Syeikh. Tidak mungkin dia mengetahui isi buku yang memang ku sukai dan hampir ku hafal itu.
Terlintas dalam fikiran untuk bediri dan menyembunyikan buku itu di suatu tempat untuk diambil kembali semasa pulang. Baru sahaja aku hendak bangkit, Syeikh menatapku tajam dan aku tidak dapat berdiri. Dia memintaku agar menyerahkan buku itu. Sebelum ku berikan, aku membukanya buat terakhir kali. Namun, tidak ada satu pun huruf yang kulihat. Semuanya kosong. Putih. Semua yang ku tulis di sana telah hilang.
Setelah menerima buku itu, dia amati apa yang ada didalamnya lalu menyerahkannya kembali kepadaku sambil berkata, "Inilah 'Keutamaan Al-Quran' yang ditulis oleh Daris". Ku terima dan ku buka buku itu. Ternyata buku falsafah itu telah diubah menjadi Fadhd'il al-Quran karya Ibn Daris, dengan tulisan yang amat indah. Kemudia dia berkata, "Mahukah kamu bertaubat dengan lisan dan hatimu?"
"Ya,"jawabku
"Berdirilah." Ketika aku bangkit, ku rasakan semua ilmu falsafahku luruh dari fikiranku dan jatuh ke tanah. Tidak ada satu pun perkataan mengenainya yang tinggal dalam fikiranku." 



Petikkan dari buku 
Kisah Kehidupan Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani 
Terbitan Al-Hidayah (2011)
http://www.hidayah.com.my/site/

No comments:

Ada baik dibaca juga.....