27 March 2012

Apa kata Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani

Seorang murid bertanya kepada Syeikh Abdul Qadir, 
"Bagaimana mengawal gejolak dan hasrat nafsu dalam jiwa?"

Syeikh Abdul Qadir menjawab,"Berjuanglah melawan hawa nafsu dalam jiwa sehingga gejolak nafsu itu tidak berkurik menggodamu. Dengan cara itu kamu dapat mengangkat darjat jiwa (nafs)mu menjadi jiwa yang faham (faqihah) dan tenang (muthmainnah). Tutup rapat-rapat hasrat dan dorongan nafsu agar tidak mempengaruhi jiwamu; penjarakan nafsu jangan sampai dengan bebas ia memuaskan hasrat jahatnya sehingga merosakkan jiwamu. Sehingga apabila dorongan buruk nafsu telah layu atau tidak berkurik, maka sirr dalam jiwa akan bening kembali. Dengan tekad dan kerja keras (mujahadah), jiwamu akan berubah (dari nafsu lawwamah yang rendah menjadi nafsu muthmainnah)".

Dalam soalan yang lain,

Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani ditanya tentang makna hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud;"Allah tidak akan menerima/mengabulkan doa yang salah"

Syeikh menjawab, "Makna hadis itu adalah bahawa Allah S.W.T tidak akan menerima atau mengabulkan doa yang dibuat-buat, bersajak dan penuh kepura-puraan. Nabi s.a.w pernah menegaskan ,"Aku dan orang yang bertaqwa dari umatku jauh dari kepura-puraan."


Petikkan dari buku 
Kisah Kehidupan Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani 
Terbitan Al-Hidayah (2011)
http://www.hidayah.com.my/site/

No comments:

Ada baik dibaca juga.....